وی با اشاره به تغییر رویکرد بندر به سمت تقویت صادرات افزود: «تعداد کشتیهای صادراتی از 26 فروند در ششماهه 1403 به 88 فروند در سال 1404 رسیده که رشدی 238 درصدی را نشان میدهد. همچنین میزان بارگیری صادراتی نیز با افزایش 289 درصدی، از 44 هزار تن به بیش از 172 هزار تن رسیده است.»
محمدینژاد ادامه داد: «در بخش واردات نیز با وجود کاهش 7 درصدی تعداد کشتیها، حجم تخلیه کالا با 6 درصد رشد به بیش از 320 هزار تن رسید. به این ترتیب، مجموع عملیات تخلیه و بارگیری در بندر کاسپین طی ششماهه نخست سال جاری به بیش از 540 هزار تن رسیده که نسبت به سال قبل 43 درصد افزایش داشته است.»
معاون امور بنادر و حوزه خزر با اشاره به رویکرد توسعه بازار گفت: «بندر کاسپین به دنبال ایفای نقش محوری در ارتباط تجاری ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. توسعه خطوط منظم حملونقل دریایی و ایجاد مراکز تجاری مشترک با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان از جمله برنامههای در دست اقدام برای تقویت صادرات و ترانزیت از طریق این بندر است.»
وی در خصوص حملونقل ترکیبی نیز تصریح کرد: «اتصال بندر کاسپین به راهآهن رشت و بهرهگیری از حملونقل ریلی کالا، ظرفیتهای جدیدی برای ترانزیت و کاهش هزینههای لجستیکی ایجاد کرده است. این موضوع میتواند جایگاه بندر کاسپین را در کریدورهای بینالمللی به ویژه کریدور شمال–جنوب و کریدور میانی تقویت کند.»
محمدینژاد در بخش کالاهای اساسی نیز خاطرنشان کرد: «در ششماهه نخست 1404، میزان واردات روغن خام 41 درصد افزایش یافته و به بیش از 183 هزار تن رسیده است و مجموع تأمین کالاهای اساسی در بندر کاسپین 8 درصد رشد داشته است.»
وی در پایان تأکید کرد: «رشد جهشی صادرات، افزایش حجم عملیات بندری، توسعه حملونقل ریلی و برنامهریزی برای گسترش بازارهای صادراتی در حوزه خزر و اوراسیا، نشاندهنده جایگاه رو به رشد منطقه آزاد انزلی به عنوان دروازه تجاری جدید ایران در شمال کشور است.»
0 دیدگاه