به گزارش شماواقتصاد: محسن سیاه پوش با اعلام این مطلب گفت: در راستای افزایش انعطافپذیری عملیاتی و بهینهسازی فرآیندها، پروژه تغییر خوراک واحد غلظتشکن از VB به نفت خام با ظرفیت 15هزار بشکه در روز (BPSD) توسط مجموعه خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه تهران مورد پیگیری و واکاوی قرار گرفت.
وی بیان داشت: هدف اصلی این پروژه، بررسی امکانسنجی و اجرای تغییر خوراک جهت افزایش بهرهوری واحد و استقلال عملکرد آن از سایر واحدها به ویژه واحد تقطیر بود. برای نخستین بار، شبیهسازی تقطیر نفت خام در شرایط فشار پایین (28 psig) در واحد غلظتشکن انجام گرفت که در آن تمرکز اصلی بر تنظیم و ارزیابی مجدد شرایط عملیاتی بهویژه فشار برج Flash Fractionator (V-302) و توانایی تولید مستمر و با کیفیت برشهای سبک نظیر بنزین و دیزل قرار داشت.
سیاه پوش افزود: پیش از اجرای عملیاتی، اقدامات آمادهسازی متعددی صورت گرفت که شامل طراحی و شبیهسازی فرآیند، تعریف بیش از 20 دستورکار فنی از جمله احیای مسیرهای انتقال محصول، نصب جریانسنجهای جدید، تغییر سایز اریفیسها و نصب یک مبدل حرارتی جدید برای کاهش دمای دیزل بود. همچنین جلسات هماهنگی مستمر با ادارات تعمیرات، بهرهبرداری و HSE برگزار شد تا فرآیند اجرایی با کمترین ریسک و بیشترین بازدهی انجام گیرد.
وی ادامه داد: نتایج عملکردی این آزمایش کاملا مطابق پیشبینیهای شبیهسازی بوده و نشان داد که واحد غلظتشکن توانایی تولید بنزین و دیزل با مشخصات فنی مورد انتظار را دارد. این پروژه یک تجربه موفق از کارکرد مستقل واحد در سرویس نفت خام بوده که میتواند بهعنوان گامی مهم در افزایش ظرفیت پالایش نفت خام در پروژه Upgrading تلقی گردد. همچنین آمادهسازی واحد غلظتشکن شمالی جهت دریافت نفت خام نیز هم اکنون در دستور کار قرار گرفته است.
افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت بنزین با احداث برج تفکیک نفتا (Splitter)
رئیس مهندسی پالایش شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت بنزین با احداث برج تفکیک نفتا (Splitter)به عنوان یکی از دیگر پروژه های کلیدی خاطر نشان ساخت: در راستای جبران کمبود خوراک واحد ایزومریزاسیون و بهبود کیفیت نفتای سبک و سنگین، احداث یک برج تفکیک نفتا با ظرفیت 35 هزار بشکه در روز در حال طراحی بنیادی میباشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر نوسان پارامتر C7+ در نفتای سبک و پایین بودن نقطه ابتدایی جوش (IBP) نفتای سنگین ورودی به واحدهای تبدیل کاتالیستی، منجر به افت راندمان و کاهش اکتان محصول پلتفرمیت شده و همچنین باعث افزایش مقدار بنزن در بنزین نهایی پالایشگاه به بیش از حد مجاز (1 درصد حجمی) شده است. با احداث این برج، خوراک ورودی واحدهای بنزینسازی تثبیت و بهینه خواهد شد و مشخصههای کیفی محصول نهایی نیز بهبود مییابد.
سیاه پوش تصریح کرد: این پروژه علاوه بر تأمین خوراک مناسب برای واحد ایزومریزاسیون، به تکمیل ظرفیت آن کمک خواهد کرد که خود نقش کلیدی در کنترل میزان آروماتیک بنزین در سال آینده، همزمان با راهاندازی واحد CCR دارد. برآورد میشود با اجرای این طرح، ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه روزانه حدود 500 هزار لیتر افزایش یابد و سودآوری حدود 125 هزار دلار در روز ایجاد گردد؛ همچنین بازگشت سرمایه این طرح کمتر از دو سال خواهد بود.
0 دیدگاه